Herinneringen

Pascal De Smet - 13/01/2010

Geboren te St. Maria-Oudenhove op 23-08-1956 en overleden te Leuven op 31-10-1993

Nadat Pascal op 18 jarige leeftijd met zijn een motor in een ongeval betrokken geraakte, diende hij verder in een rolstoel door het leven te gaan . Hij had toen al een grote liefde voor de Cobra-kunst en zijn kunstvrienden zetten hem aan tot schilderen.  Hij was een autodidact, goed bevriend met o.a. Emiel De Roover en Fine Stevens. Hij tekende zijn werken met “ PéPé ”, zoals hij door zijn vrienden werd genoemd. In de werken van Pascal vinden we elementen die typisch zijn voor de Cobrabeweging: direct en spontaan, met veel fantasie en zeer kleurrijk geschilderd.

Naast schilderijen maakte Pascal in een latere fase ook beelden. Voorbeelden van deze werken zijn terug te vinden in de rubriek “beelden

Pascal stelde tijdens zijn leven een paar keer tentoon o.a. in 1991 in het Koetshuis  ( Cultureel Centrum De Abdij) te Geraardsbergen. Hier waren een 30 tal schilderijen van hem tentoongesteld. Op de volgende foto’s zien we  Pascal in gesprek  met een bezoekster,  en verder nog enkele tentoongestelde werken in het Koetshuis.

Een andere tentoonstelling, met schilderijen en ook beelden werd georganiseerd in “The Corner”, op de hoek van de Grensstraat en L. De Metsstraat. Op de volgende foto ziet men een hoekje met werken van Pascal.

Lang voor zijn dood had Pascal eens de wens geuit, om samen met zijn vriend Emiel De Roover in Zottegem tentoon te stellen. In overleg met Mieke Vermang, Pépés levensgezellin, zorgden Emiel en beeldhouwer Jo Pijcke  in december 1993 voor de realisatie van deze droom, met een huldetentoonstelling in het “Gildenhuis” te Zottegem. Hier waren ook werken van Emiel en enkele beeldhouwwerken van Jo Pijcke geexposeerd. Op de volgende foto zien we Mieke, Emiel en Jo tijdens deze tentoonstelling.

Fine Stevens schilderde rond 1986 enkele portretten van Pascal ( zie volgende foto’s).

Ook Emiel maakte in 1993 bij het overlijden van zijn vriend een werk als eerbetoon aan Pascal: “Pépé reist door Europa om kleurenimpressies op te doen”. Deze foto werd  in 1993 ook gebruikt op de uitnodiging  voor deze Huldetentoonstelling.
De foto daarnaast is een aandenken aan Pascal De Smet, alias Pépé. Tenslotte zien we het werk (3de foto) terug op de tentoonstelling M-Factory II 2 in de loodsen van Michiels Sport tijdens de maand juli 2016 :

(Met dank aan Mieke Vermang, Marc van de Walle en Emiel De Roover.)

Voorbeelden van werken :