Geboren te Kortrijk op 21-01-1953
Na haar hogere humaniora plastische kunsten te Brugge, volgde Martien Callewaert vanaf 1992 , 8 jaar opleiding vrije grafiek aan de Academie voor Beeldende Kunst te Oudenaarde, vervolgens Gent ( schooljaar 1994-95) en eindigde in 2002 aan de Stedelijke Academie van Zottegem. Aan de Stedelijke Academie van Ronse kreeg ze tevens van 2003 tot 2007, aquarelopleiding onder leiding van André Geenens. Bij de vzw VASA (Vlaamse Ardennen Schilders Atelier) volgde ze workshops "tekenen naar levend model".
Sedert 1983 is ze lid van Kunst in Vrije Tijd Zottegem (K.I.V.T) en neemt jaarlijks tijdens de zomermaanden deel aan de “Schets-en schilderdagen”.
Door haar vele jaren opleiding vrije grafiek beheerst ze divers druktechnieken, zoals vernis mou, droge naald, ets, suikeraquatint, aquatint, steendruk, linosnede enz. Verder tekent en schets ze en maakt olieverfwerken.
Haar voorkeur gaat uit naar "schetsen naar levend model", volgens Martien het meest intensieve en creatieve. Het schetsen dient in een korte tijd te gebeuren en als het goed lukt kan het werken met licht en schaduw heel veel voldoening schenken. Daarnaast houdt ze van tekenen en schilderen in de natuur, o.a. tijdens de "Schets-en schilderdagen" bij K.I.V.T. Ze houdt van het contact met de natuur en vindt er heel veel inspiratie.
De volgende foto toont ons 3 leden van K.I.V.T. : Maria Gelaude, Martien Callewaert en Henriëtte Van den Bulcke. Deze foto is gemaakt door Elisabeth Van den Bossche tijdens de vakantiewerking 2011 aan de Ijzerkotmolen te Zwalm.
Op de overzichtstentoonstelling van mei 2011 in de IJzerkotmolen te Zwalm, toonde ze een serie van 7 aquatintwerken. Oorspronkelijk was ze niet tevreden met de compositie, liet de werken een tijdje liggen en zette er onderaan wat olieverf op. De serie kreeg de titel "Moeder aarde" en stelt een aantal bomen voor met beneden het leven onder de grond. Op één van de werken vereeuwigde ze een dode, op straat gevonden vogel.
Martien stelt regelmatig tentoon met K.I.V.T. Ze nam in de periode 1996-2006 deel aan "Kunst uit eigen streek" te Ronse, in 2003 aan "Open kunstateliers te Horebeke" en in 2006 en 2009 aan "Kiezen voor Kunst" te Zottegem. Ze behaalde in 1995,1999 en 2003, enkele bronzen medailles en eervolle vermelding bij de kunstenaarsvereniging "Spectraal" te Gent. Recent nog in 2011 was ze in Zwalm te zien op de groepstentoonstellingen "Kunst in ’t rond" en "Zwalmse Kunstenaars".
Verder stelde ze in 1983 samen met haar broers tentoon in hun geboortestreek Marke bij Kortrijk.