Ontmoetingen
Pollez Rudy - 29/12/2009
Geboren te Opbrakel op 08-11-1953
Rudy volgde vanaf 1975 een opleiding aan de Academie van Zottegem en studeerde af tijdens het schooljaar 1979-1980 in de Hogere Graad optie schilderkunst bij Germain Mangeleer. Tijdens het 2de en 3de jaar volgde hij er ook nog beeldhouwen-keramiek. De Academie was toen nog gevestigd op de zolder van het Egmontkasteel. Eén van de medeleerlingen was o.a. Raymond Van Herzeele. Hij behaalde verder in 1981 na 3 jaar opleiding het getuigschrift van Hoger Secundair Kunstonderwijs, afdeling “Artistieke Opleiding” aan het Stedelijk Secundair Kunstinstituut te Gent.
Het werk van Rudy Polez, die werkzaam is bij de post, wordt meestal omschreven als: “ klassieke schilderkunst, gebracht in een karakteristiek Europees hyperrealisme”. Bij het hyperrealisme, ook wel fotorealisme genoemd, wordt de werkelijkheid zo realistisch en neutraal mogelijk weer gegeven. Dit vergt van de kunstenaar een grote technische bekwaamheid. De onderwerpen in Pollez’ werken komen meestal uit het dagelijkse leven. Thema’s in zijn werken zijn o.a. wanhoop en doorzettingsvermogen. Soms vertrekt hij van een ludieke anekdote en hij durft ook wel eens een kritisch accent in zijn werken te leggen. Rudy werkt graag met grijs-blauwe tinten en verwerkt regelmatig cirkels in zijn werk.
Rudy is een man die met heel veel gedrevenheid en doorzettingsvermogen de schilderkunst beoefent. “Zonder hard te werken kun je niets bereiken” dit is zijn persoonlijke levensbeschouwing. Reeds meer dan 30 jaar neemt hij deel aan tentoonstellingen en wedstrijden waarin hij verschillende eerste prijzen en eervolle vermeldingen behaalde.
Bij de tentoonstellingen waaraan Rudy deelnam, de behaalde prijzen en selecties vermelden we o.a.:
- In 1978 nam hij met 3 werken deel aan de “Gemeentelijke Prijs van Zottegem voor schilderkunst, de prijs “Verstraeten”. Er waren 74 inzendingen van 28 locale artiesten en Rudy behaalde een eervolle vermelding.
- De Lions Club Gent-Leieland organiseerde in 1979 de wedstrijd “ Jonge Vlaamse Kunstschilders 1979”. Een werk van Rudy werd geselecteerd en tentoongesteld in “Het Pand” te Gent.
- Op de volgende foto zien we Rudy tijdens een tentoonstelling in het postkantoor te Brussel, naar aanleiding van de “Open-deur dagen” op 10 en 11 november 1979.
- In 1979 werden 2 van zijn werken geselecteerd voor de wedstrijd “2de Prijs voor Schilderkunst van de Gemeente Grimbergen” . Een jaar later werd zijn werk “Petanque ballen” geselecteerd voor de “ 3de prijs voor Schilderkunst “van deze gemeente.
- Bij de tentoonstellingen in 1980 vermelden we o.a. tijdens de maanden juni en juli in Gallerij Anders , gevestigd in de gebouwen van Ceralux-Hubo te Zottegem (individueel) en een selectie voor de prijs “Sport in de Kunst” in de Warande te Turnhout. Op de volgende foto zien we Rudy bij zijn werk “Petanque ballen” in de gebouwen van Ceralux-Hubo (juni 1980)
- De groepstentoonstelling “ Werken van Leraars en Oudleerlingen van de Gemeentelijke Tekenacademie” liep van 20-12-1980 tot 4-01-1981 in het Egmontkasteel. Rudy was aanwezig met 3 werken.
- Het Provinciebestuur van Oost-Vlaanderen organiseerde in het Museum “Oud Hospitaal “ te Aalst van 21-03 tot 05-04-1981 de tentoonstelling “ Provinciale Prijs 1980 voor Schilderkunst” . Een werk van Rudy werd geselecteerd voor deelname.
- Vermelden we verder nog dat hij geselecteerd werd voor deelname aan de tentoonstelling “ Provinciale Prijzen Plastische Kunst 1980 en 1981 in het Centrum voor Kunst en Kultuur te Gent. Deze tentoonstelling vond plaats tijdens de maand november 1981. Dat jaar werd hij ook nog geselecteerd voor deelname aan de “Prijs van de stad Leuven”.
- In 1986 behoorde hij bij de geselecteerden voor de Gaverprijs 1986 in “De Schakel” te Waregem.
- 12 kunstenaars waaronder ook Rudy Pollez, Achiel Geerts en Emiel De Roover namen in dec 1986 deel aan “Kiezen Voor Kunst” in het Egmontkasteel. Na deelname aan deze plaatselijke tentoonstelling werd hij net als Emiel De Roover, geselecteerd voor de Nationale Eindtentoonstelling in het Cultureel Centrum te Berchem (Antwerpen) in april 1987.
- Tijdens de 18de Artiestenfoor , op 17 juni 1990, maakte Rudy samen met nog enkele andere kunstenaars waar onder Ivan De Smaele, Herbert Van Herzeele, Emiel De Roover, e.a. een schilderij op reuze- doek van 2x9m met als titel “ De grote confrontaties der kunstgeschiedenis”.
- Zijn werken waren ook te bewonderen bij de firma De Martelaere , het ouderlijk huis van beeldhouwer Aimé De Martelaere, op de Meire en dit van 30-06 tem 8-07-1990.
- Hij nam met 3 werken deel aan de lokale tentoonstelling “Kiezen voor Kunst 1995” in de feestzaal “Bevegemse Vijvers”. Eén van zijn werken werd nadien geselecteerd voor de Regionale tentoonstelling in het C.C. De Abdij te Geraardsbergen.
- Tijdens de volgende uitgave van het tweejaarlijks tentoonstellingsproject “Kiezen voor Kunst “ in 1997 nam hij deel met 2 werken. Zijn werk “ Het probleem” werd geselecteerd voor de Regionale eindtentoonstelling in Geraardsbergen. Het zelfde resultaat behaalde hij in 2000 met het werk “ Meditatie”.
- Tijdens de “Week van de klant” in november 1997 werd in het Zottegemse postkantoor de publiekszaal opgefleurd met enkele werken van Rudy. Zie volgende foto:
- Naar aanleiding van de Culturele Dagen van het Postpersoneel, werd in Verviers in april 1998, het Nationaal Salon der Beeldende Kunsten georganiseerd. Het zelfde salon vond een jaar later in Ninove plaats. Op beide wedstrijden behaalde Rudy de 1ste prijs.
- Enkele leden van de BeHOEDers stelden in december 1998 tentoon in Galerij Diependaele : Germain Mangeleer, Noel Van den Brulle, Eric Machtelings, Guido Coppens en Rudy Pollez.
- Tijdens de Culturele Dagen van het Postpersoneel waren op het Nationaal salon der Beeldende Kunsten in september 2000 te Seraing 2 werken van Rudy te zien: “Euro 2000” en “Hooligans 2000” . Met het eerste werk behaalde hij de 3de prijs.
- In september 2000 nam hij deel aan het 13de Internationaal Kunstsalon Libr’Art te Libramont. Ook tijdens de volgende edities in 2002, 2007 en 2009 was hij aanwezig op deze tentoonstelling.
- In juni 2001 liep op de Heizel de wereldtentoonstelling Filatelie Belgica 2001. Rudy werd uitgenodigd om ter plaatse te tonen hoe zijn werken tot stand komen. Dit kunnen we zien op volgende foto’s :
Er liep op dat ogenblik op de Heizel ook het Nationaal Salon der Beeldende Kunsten. Rudy was aanwezig met 2 werken “Het Spel” en “Studie”.
- Gedurende 2002 nam hij deel aan het Nationaal Salon der Beeldende Kunsten te Mechelen , de 30ste Artiestenfoor van Bevegem en de Montmartrefeesten te Zottegem.
- Het Nationaal Salon der Beeldende Kunsten vond in 2003 plaats in Luik. Ook nu was Rudy aanwezig met 2 werken. Dit was ook het geval tijdens de uitgave 2004 in de Oktoberhallen te Wieze.
- In december 2003 nam hij deel aan de lokale tentoonstelling “Kiezen voor Kunst” in het Egmontkasteel te Zottegem. Eén van zijn werken “ Waarom” werd gekozen voor deelname aan de regionale tentoonstelling in het C.C. De Abdij te Geraardsbergen tijdens de maand februari 2004 en later dat jaar in mei voor de Provinciale Eindtentoonstelling in Gent.
- Een volgende tentoonstelling waaraan Rudy deelnam was deze in het C.O.C. te Ronse, “ Kunst uit eigen streek” tijdens de maand october 2004. Op deze tentoonstelling was hij ook de volgende jaren aanwezig.
- Samen met Willy Van Alboom stelde hij in april-mei 2005 tentoon in Galerij Schockaert’s Trapstraat te Zottegem. Beiden studeerden in de jaren ’70 aan de Zottegemse Academie. Tijdens de kerstperiode stelden beide kunstenaars ook tentoon in het station van Zottegem. Tijdens deze actie “Kerst op het spoor” werd er geld ingezameld voor het goede doel.
- In 2005 was er verder nog een deelname aan een groepstentoonstelling in DC Atelier Kunstgalerij te Dendermonde en “Kunst in de Pacht” te Kluisbergen.
- In 2006 koos Zottegem weer voor kunst. In het Egmontkasteel vond de 2 jaarlijkse lokale tentoonstelling “ Kiezen voor Kunst” plaats. Ook Rudy nam deel met 2 werken.
De Regionale tentoonstelling vond begin juni plaats in de abdij Maagdendale te Oudenaarde. Het werk “ Communicatie” werd hiervoor geselecteerd.
- Verder stelde hij in november 2006 zijn werken tentoon in kunstgalerij Noorderzon te Kwaremont en op de groepstentoonstelling “ Kunst in de Pacht” in de Gemeentelijke Feestzaal te Kwaremont.
- De tentoonstelling “Kiezen voor Kunst” werd in december 2008 gehouden in het Egmontkasteel. Rudy stelde er 3 werken voor waarvan er 1 gekozen werd voor deelname aan de Regionale eindtentoonstelling in april 2009, in het Koetshuis te Geraardsbergen.
- In de gebouwen van de voormalige Brouwerij De Klok te Zottegem namen in mei 2009 een 10 tal kunstenaars , waaronder Rudy en Emiel De Roover, deel aan “Stimulart 09” , een organisatie van JCI Zottegem.
- Rudy nam van 2 tot 4 april 2010 ook deel aan de groepstentoonstelling "Kunst en Koers" in de kerk van Roborst. Het was een organisatie van Curieus Zwalm.
- Deelname aan de voorronde van "Royal Talen[t]s 2012" wedstrijd. De tentoonstelling van de werken ging door in het domain de Ghellinck te Wortegem-Petegem.
-
Rudy nam ook deel aan het kunstenproject ID #1 een gezamelijke wedstrijd van Herzele, Sint-Lievens-Houtem en Zottegem. Zijn werk “Kleuren” (zie foto) werd weerhouden en was te zien op de tentoonstelling van 25-04 t/m 09-05 2014 in de Stedelijke Academie voor Beeldende Kunst in Zottegem.
- Van begin mei tot eind juni 2015 stelde Rudy tentoon in taverne ’t Hol Van Pluto in St.-Blasius-Boekel. Op de volgende foto’s zien we Rudy en ook nog eens samen met de uitbater Koenraad Beaufays.
- Rudy werd ook geselecteerd voor deelname aan de "Red Cross Art Contest" tijdens de maand november 2015 te Ronse met het werk "Helpen" (zie volgende foto)
- Het volgende werk van Rudy werd geselecteerd voor deelname aan de wedstrijd ID#2 (april-mei 2016) in CC De Fabriek in Sint-Lievens-Houtem.
- Rudy nam deel met een 5-tal werken aan een tentoonstelling in de kerk van Zegelsem tijdens de Kasseifeesten (september 2016).
Voorbeelden van werken :