Ontmoetingen

Ronny Moreels - 29/10/2007

Geboren te Zottegem op 19-05-1945 en overleden te Zottegem op 28-03-2015

Ronny Moreels is de jongere broer van Karel Moreels. Hij werkte bij de firma E.T.S. in Brussel. Deze firma voerde werken in onderaanneming uit voor de Belgische Spoorwegen. Bij werkzaamheden in 1971, kwam hij in aanraking met een 3000V bovenleiding en deed een  ongelukkige val. Hij was verlamd aan zijn onderste ledematen en liep zware kwetsuren op aan zijn handen. Vanaf dan verplaatst hij zich in een rolstoel.

In 1972 verliet hij het ziekenhuis en trok vanaf 1973 met zijn broer Karel mee naar de werkvergaderingen van Kunst in Vrije Tijd (K.I.V.T.). Daar kreeg hij belangstelling voor het schilderen, en om ervaring op te doen, maakte hij copies van bestaande werken. Zijn eerste tentoonstelling met K.I.V.T. kwam er in april 1974 in het Fordcentrum-garage Vandersmissen in Zottegem, naar aanleiding van het 10-jarig bestaan van deze garage. Ronny kreeg er een daverend applaus omdat , zo stond er in de krant “ hij als gehandicapte toch nog de moed opbrengt  scheppend werk te verrichten” . De volgende foto toont  ons Ronny bij enkele van zijn schilderijen , op een tentoonstelling in St-Maria-Oudenhove in 1978. Op de andere foto uit 1974 is hij een olieverf schilderij aan het maken.

Het schilderen was voor hem te zwaar : zo was het o.a. moeilijk om de verf uit de tubes te knijpen. Hij schakelde over naar het pointiisme en maakte zwart-wit inkttekeningen, en dit door allemaal kleine puntjes op het blad aan te brengen. Ook hier maakte hij in het begin gebruik van bestaande werken om ervaring op te doen. Vanaf 1985 verschenen dan zijn eerste pentekeningen in kleur. Hier oefende hij door bijvoorbeeld. een aquarel van Anton Pieck door pointiisme naar een gekleurde pentekening om te zetten. Ieder tekening was het resultaat van een wekenlange arbeid
Deze techniek was zeer belastend voor zijn ogen en handen. Hij kreeg last met de ogen en in 1992 maakte hij zijn laatste inkttekening.

In 1992 startte K.I.V.T. met de vakantiewerking “Schets en schilderdagen” Een eerste project was een 6-jarige tocht (1992-97)  “Omer Wattezpad” . Men maakte een tocht langs de mooiste plaatsjes , gebouwen en pleintjes van de Vlaamse Ardennen. Er werd in openlucht getekend en geschilderd. Ronny Moreels maakte er een serie potloodtekeningen. Een volgende tocht “Van Elfjes tot Kartuizers” (1998-2003) trok  door de  streek van de Dompels en Elverenberg, bekend voor spoken en elfjes, naar de Kartuizers in Lierde. Ook hier maakte Ronny tot in 2000 een aantal potloodtekeningen.

Na 2000 heeft hij niet veel meer getekend. Hij denkt er wel aan om  terug met aquarellen te beginnen, net zoals in 1997 toen hij er enkele had gemaakt.

Naast de jaarlijkse Pinkstertentoonstellingen met K.I.V.T nam hij o.a. deel aan:

Verder vermelden wij nog dat in 1976 de K.B.G Zottegem , een tekening van Ronny Moreels schonk aan de Senaat.

Voorbeelden van werken