Ontmoetingen

Georg Muys - 13/10/2007

Geboren te Zottegem op 28-12-1940

Na de 6de Moderne aan het Ol-Vrouw Van Deinsbeke College te Zottegem vertrok Georg Muys  naar het College Saint-Vincent te Zinnik (Soignies). Nadien van 1955 tot 1959, in het Koninklijk Atheneum Zottegem, kreeg hij tekenles ( technisch tekenen)  van André Verstraeten . Hij is een autodidact en zijn grote voorbeelden waren de Franse impressionistische schilders Jean Corot (1796-1875) en  Camille Pissarro (1830-1903).

Zijn eerste werken, stillevens, schilderde hij in de jaren 1962-63. Hij laat de stillevens voor wat ze zijn en gaat op zoek naar de ruimte die hij dan vindt in de landschappen. Een eerste individuele tentoonstelling vond plaats in nov 1968 te Herzele en een jaar later in 1969 nam hij deel aan  gezamelijke tentoonstellingen te Herzele, Zottegem en Velzeke. Ook in de jaren ’70 kon men zijn werken bewonderen op diverse tentoonstellingen, waaronder :

Hij kreeg genoeg van de schilderkunst en tot eind 1987 schilderde hij heel weinig en stelde ook niet tentoon. Na 1987 nam hij hier en daar deel aan een groepstentoonstelling, maar het was wachten tot  oktober 2007, toen na een lange periode van stilte, men zijn werken, vooral landschappen, opnieuw kon bewonderen op de tentoonstelling “Over Schildersezels & Muysenissen” in zaal Terbiest  in Sint-Lievens-Esse.

Twee jaar later, in oktober 2009 exposeerde hij in dezelfde zaal Terbiest zijn werken op de tentoonstelling "Over kleur en beweging in landschappen". Hier toonde hij ook een serie kleine werkjes (zie volgende foto), opgedragen aan zijn kleinkinderen. Zie rubriek "Bloemen voor de kleinkinderen".

Voorbeelden van werken